Retro-40K

WT40K?!

Een paar weken terug bedachten Luuk, Maarten en ik dat we een potje hele oude 40K wilden spelen. Ik ben aan 40K begonnen in 2002, toen de derde editie de huidige was, maar heb ondertussen een redelijk aantal boeken voor eerste en tweede edities in m’n bezit, waaronder het hoofdregelboek en wat uitbreidingen voor de eerste editie (beter bekend als “Rogue Trader). Daarnaast heeft Luuk dat boek als PDF (en die ook gelezen), dus het leek ons wel een leuk idee om te zien hoe de oudste editie verschilt van de huidige zesde.

Van rechts naar links: Nieuwstaat en … niet zo nieuwstaat

Van rechts naar links: Nieuwstaat en … niet zo nieuwstaat

Op de dag zelf, 30 november 2013, kon Maarten niet maar Gyan was er wel en had niks te doen, maar hij wilde wel meedoen. Nu hadden we maar twee legers, en maar twee van de drie spelers kenden de regels, dus we hebben een dobbelsteen gegooid om te zien of Luuk of ik ook echt zou spelen; hierdoor werd ik scheidsrechter, opzoeker van regels en schrijver van dit verslag.

Legers

Het zou een potje worden tussen Space Marines en orks, omdat dat toch wel de essentie van 40K is. Omdat het Rogue Trader was besloten we om de legers volgens de regels te maken door te gooien voor de uitrusting van de modellen. Vanwege de twintig of meer jaar die voorbijgegaan zijn sinds de regels geschreven werden konden we niet voor alles geschikte modellen vinden, zodat we voor sommige andere hebben moeten gebruiken. We hebben wel geprobeerd om zoveel mogelijk oude modellen te nemen.

De Space Marines hadden twee squads van tien man per stuk, samen 458 punten waard. De modellen die ervoor gebruikt zijn, zijn voornamelijk de oude plastic modellen uit de basisdoos van tweede editie 40K, metalen lichamen met plastic armen uit dezelfde tijd, en een paar nieuwere als er geen andere keuze was. De meeste orks komen uit Gorkamorka, vooral de plastic modellen uit de basisdoos en een metalen ork als leider. Daarnaast hadden we nog een paar metalen orks uit de eerste en/of tweede editie. De gretchin kwamen voornamelijk uit het oude MB/GW-spel Star Quest — in het Engels “Space Crusade” geheten — waarbij er veertien zitten (en ik heb drie van die spellen … :)) en een held die ik lang geleden omgebouwd had uit een derde editie ork warboss.

De stats en punten hebben we in de week voor het spel uitgerekend, en we kwamen er toen al snel gauw achter dat dat geen slechte zet was, omdat in mailtjes heen en weer tussen Luuk en mij we niet alleen vanalles bij moesten schaven maar ook allebei fouten van de ander ontdekten. Hadden we de avond van tevoren legerlijsten gemaakt dan was het een bende geworden. Grote kans dat dit ook ligt aan dat we geen ervaring met de regels hadden — na dit een paar keer te doen zal het waarschijnlijk heel wat makkelijker gaan.

Omdat de orks een paar voertuigen zouden krijgen hebben we daarvoor de Vehicle Manual erbij gepakt, want de spelregels voor voertuigen in het hoofdregelboek zijn nogal algemeen en lijken moeilijk in gebruik te zijn. De meeste voertuigen in de Vehicle Manual zijn tegenwoordig nog in gebruik, hoewel de regels ervoor toen heel wat gedetailleerder waren.

Het lot (een model van elke kant in een hand nemen, beide handen dichtgevouwen uitsteken en dan iemand laten kiezen) bepaalde dat Gyan de Space Marines kreeg en Luuk daarom de orks en gretchin.

Young Men’s Imperial Ass’n Squad 1 (257 punten)

Space Marines squad 1

  • Champion met bolt pistol, power glove, crack grenades en powered armour
  • 5 Marines met bolt pistol, bolt gun en powered armour
  • 1 Marine met bolt gun en powered armour
  • 1 Marine met bolt gun, frag grenades en powered armour
  • 1 Marine met bolt pistol, conversion beamer¹ en powered armour
  • 1 Marine met bolt pistol, graviton gun (uitgebeeld door a meltagun) en powered armour

¹ En nee, daar was geen vervanging voor nodig — met dank aan Star Quest!

Young Men’s Imperial Ass’n Squad 2 (201 punten)

Space Marines squad 2

  • Champion met bolt pistol, bolt gun, chainsword, frag grenades en powered armour
  • 7 Marines met bolt gun en powered armour
  • 1 Marine met bolt pistol, flamer en powered armour
  • 1 Marine met bolt pistol, heavy bolter en powered armour

De orks en gretchin hadden drie squads en wat voertuigen, in totaal 457¾ punten.

Eppelstaars Squad 1 (144½ punten)

Orks squad 1

  • Ork minor hero met bolt pistol, chainsword, plasma pistol, powered armour en communicator (voorgesteld door een ork in mega armour)
  • 7 orks met bolt gun en mesh armour
  • 1 ork met bolt pistol, flamer en mesh armour (voorgesteld door het oudste model op tafel, een ork met een zweep en een moersleutel)
  • 1 ork met bolt pistol, heavy plasma gun en mesh armour (voorgesteld door een model met een big shoota)

Eppelstaars Squad 2 (149½ punten)

Orks squad 2

  • Ork champion met bolt pistol, power axe, plasma pistol, flak armour en communicator
  • 7 orks met bolt pistol, bolt gun, frag grenades en mesh armour
  • 1 ork met bolt pistol, missile launcher met crack missiles (normaal) en flak armour
  • 1 ork met bolt pistol en plasma gun (voorgesteld door een model met een bolt gun)

Eppelstaars Squad 3 (88¾ punten)

Gretchin

  • Gretchin minor hero met bolt pistol, chainsword, power axe, bolt gun, crack grenades en mesh armour
  • 9 Gretchin met musketten, frag grenades en flak armour

Eppelstaars-Voertuigen (75 punten)

Ork-voertuigen

  • Ork Warbike (voorgesteld door een Gorkamorka/2e–3e-editie ork biker nob)
  • Ork Wartrak (lascannon voorgesteld door een twinlinked big shoota)

Slagveld

Op de speeltafel was een ongeveer vierkant slagveld uitgezet met (kapotte) muren, bomen en moeilijk terrein, omdat we gebouwen wilden vermijden vanwege de ingewikkelde regels daarvoor in Rogue Trader.

Voor wie het bijhoudt: de terreinstukken waren muren, zandzakken en kraters van Games Workshop, kapotte gebouwen van Gale Force 9, bomen uit een modelspoorwinkel en een standbeeld van Frater Phillipus dat gemaakt is uit een omgebouwd Inquisitormodel. De rij hagen die achteraan te zien is op de foto gaf de rand van het slagveld aan.

Plot

Om er meer van te maken dan een schietpartij hebben we een willekeurige plot gegooid in het hoofdstuk “The Advanced Gamer” in het regelboek. Dit vertelde ons dat:

A farming world is under alien attack and its governor has requested aid in dealing with the aliens before vital crops are destroyed.

Wat perfect paste, omdat we een invasiemacht van orks en gretchins hadden, Space Marines die te hulp geroepen zijn om hen te bevechten, en een tafel waarop het belangrijkste terrein bestond uit muren en sparrenbomen. Omdat het 30 november was toen we deze slag uitvochten was het gelijk duidelijk wat de orks wilden: de kerstbomen die op deze plantageplaneet gekweekt werden! De orks en gretchin moesten daarom proberen zoveel mogelijk bomen om te hakken in hand-to-hand combat (eigenlijk alleen een damage test tegen Toughness 5) en dan zouden we aan het eind van het potje wel zien hoeveel dat opleverde.

Opstellen

Omdat we geen opstelregels konden vinden in het Rogue Trader-regelboek hebben we maar een dobbelsteen gegooid; degene die het hoogste gooide mocht een kant van de tafel kiezen en dan opstellen binnen een kwart van de tafelbreedte daarvan (dus niet in de ouderwetse kwarten), en de tegenstander kreeg het tegenoverliggende kwart van de breedte. Gyan won de worp en koos de kant met de meeste bomen, omdat op die manier de orks minder kans zouden hebben om die om te hakken.

Hij splitste z’n squads in vier van vijf man elk, waarbij hij ze vooral achter muren en zandzakken in dekking zette. (Eigenlijk splitste hij maar één squad in tweeën, omdat hij de speciale wapens met elkaar verwarde. Toen we ontdekten dat hij de flamer en graviton gun in één squad had zitten besloten we dat dat betekende dat bij dus vier squads van vijf man had en niet twee van vijf en één van tien.)

Luuk zette dan één squad orks aan z’n rechterkant en eentje in het midden, met de gretchin links en een voertuig aan elke kant.

(Er is geen foto van de legers zo na het opstellen, want die vergat ik te nemen. De situatie na beurt 1, hieronder, verschilt echter weinig van die aan het begin — je hoeft alleen de orks maar wat verder naar rechts te denken en de voorste Space Marines verder naar links, achter de ruïne.)

Ten Oorlog!

Beurt 1

Een dobbelsteenworp gaf aan dat Luuk mocht beginnen, wat hij deed door gewoon alles naar voren the laten bewegen. Aangezien alle modellen the voet maar 4″ per beurt mochten bewegen ging dat niet zo snel als we gewend waren; daar staat tegenover dat de bike en wartrak veel sneller waren, zodat ze ongeveer de helft van de tafel in één beurt overstaken. De paar schoten die Luk dan wist te lossen deden niks, hoewel hij wel een boom om wist te hakken.

Gyan bewoog toen z’n “squad van tien man” vooruit terwijl z’n zware wapens in dekking bleven, en vuurde op de wartrak met z’n conversion beamer. Ondanks dat dit wapen twee hit locations mocht gooien tegen een voertuig miste het volledig.

Resultaat van de beurt: één boom voor de orks.

Het einde van beurt 1, nadat Luuk en Gyan geweest waren

Het einde van beurt 1, nadat Luuk en Gyan geweest waren

Beurt 2

In Rogue Trader mogen eenheden modellen afsplitsen en ze geschreven orders geven om één of andere taak uit te voeren, waardoor de modellen effectief door de spelleider bestuurd worden totdat die taak klaar is (of tot de speler besluit om de modellen terug naar de eenheid te sturen). Luuk wilde z’n missile launcher en heavy plasma gun achterlaten met de opdracht om te schieten op alles dat roze is, maar niet op groene dingen — de gedacht zijnde dat daarmee zowel de kerstbomen als z’n eigen orks veilig zouden moeten zijn. Jammer genoeg herinnerden we ons net dan dat orks de speciale regel Hate hebben tegen “alle vijanden op de speeltafel” – omdat de worp mislukte voor allebei z’n squads moesten die op volle snelheid op de vijand af, in plaats van een beurt stil te blijven staan zodat de zware wapens opdracht konden krijgen achter te blijven. Het lukte hem echter wel om twee Space Marines dood te schieten met z’n plasma gun.

De warbike liet dan keurig zien waarom ik hem persé in het leger wilde hebben: hij stond goed om een aantal modellen van het squad van (nog) tien Space Marines aan te vallen met z’n autocannons. Warbikes hebben echter de speciale regel dat je, voordat je schiet, een dobbelsteen gooit, en op een 1 draait hij 45 graden naar links, of 45 graden naar rechts op een 6 — vóórdat je bepaalt wat je kunt raken of wat je moet gooien om dat te doen. En jawel, Luuk gooide een 1, zodat z’n aanval op een aantal Space Marines zonder dekking veranderde in eentje tegen maximaal twee modellen achter een dikke muur (met een −2 om te raken). Hoewel de rest van z’n schoten ook misten (“het zijn orks, hè?”) hakte hij nog wel twee bomen om.

De orks rukken op

De orks rukken op

Ondertussen hadden we Gyans fout bij het splitsen van z’n squads ontdekt, zodat hij ineens vier eenheden had in plaats van drie. Niet dat dit uitmaakte: hij chargede gewoon de warbike met alle acht overgebleven modellen. Het squad met de conversion beamer bleef stilstaan zodat het model met de beamer af kon splitsen, met de opdracht om op de wartrak te schieten, die een eindje verderop stilstond en tot nu toe vooral misgeschoten had met z’n lascannon. De squad met de heavy bolter presteerde ook weinig, terwijl de modellen die de warbike aanvielen de ork net van z’n motor af wisten te trekken en dood te maken — het eerste squad (van drie man) raakte hem amper en veroorzaakte geen enkele wond; de sergeant met chainsword miste hem ook volledig, en de andere vier Marines gaven hem welgeteld één wond, wat precies genoeg was … Maar hoe dan ook was het gevaar van de autocannons geweken.

Die maakt het niet zoveel langer …

Die maakt het niet zoveel langer …

Beurt 3

Luuk had het geluk dat niet al z’n orks last van hatred hadden deze beurt, maar genoeg ervan hadden dat wel dat hij geen bomen om kon hakken. De gretchin lieten nu zien dat ze best gevaarlijk kunnen zijn: door vooruit te lopen kwamen ze dichtbij genoeg dat ze frag grenades konden gooien naar de Space Marines die de biker doodgemaakt hadden. Hoewel het merendeel van de granaten weinig deed, doodden de paar die wel raakten, en de plasma gun van de orks, zeven van de acht Marines.

Gretchin in opmars

Gretchin in opmars

Gyan liet dan de overlevende Space Marine met een omwegje lopen zodat hij later een reserve move zou kunnen maken (Rogue Trader heeft een tweede movement phase, na hand-to-hand combat, waarin modellen mogen lopen als ze verder niks gedaan hebben in de beurt en meer dan 4″ van de vijand zijn) om op die manier in dekking te raken achter een muur waarvan de orks en gretchin aan de andere kant zaten.

Aan de andere kant van de tafel richtte hij z’n aandacht op de wartrak: de conversion beamer raakte de motor, wat het schitterende effect had dat hij daardoor 1D6″ naar voren bewoog ondanks dat hij de hele beurt stil had gestaan. Omdat de worp een 6 was ramde hij ook nog eens het muurtje waarachter de Space Marines stonden, maar daar liep de wartrak verder geen schade van op. De bolt guns van de Space Marines maakten daarop wel allebei de orks op de wartrak af, wat nog eens het maffe resultaat had dat de wartrak op z’n kant viel toen de bestuurder geraakt werd.

Wartrak in de problemen

Wartrak in de problemen

Beurt 4

Luuk bewoog wederom de meeste van z’n orks en gretchin vooruit, waarbij z’n ork in powered armour over de muur klom om de eenzame Space Marine later in de beurt in hand-to-hand combat dood te maken. Z’n vuur tegen de squad met de heavy bolter bereikte niks, maar een poging om daar van grote afstand ook met z’n flamer op te schieten, in de hoop dat scatter ervoor zorgde dat hij ze toch zou raken, ging hilarisch mis. In plaats van richting de Space Marines, scatterde het schot precies de andere kant op en landde bovenop een boom … die werd daarom vervangen door een rookwolk.

Dode Space Marine en idem boom

Dode Space Marine en idem boom

Gyan voegde de conversion beamer weer bij de squad en bewoog dat dan vooruit om orks in zicht te krijgen, nu de wartrak geen bedreiging meer vormde. Hij wist een paar orks te doden en de held een wond te geven (hij kon er twee hebben), maar bereikte verder niks belangrijks.

Space Marines in beweging

Space Marines in beweging

Beurt 5

Kijkend naar de klok besloten we dat dit de laatste beurt zou worden. Het voornaamste dat er gebeurde was dat Luuk z’n best deed meer Space Marines te doden, maar daarbij alleen maar twee modellen van de squad met de conversion beamer wist neer te schieten terwijl de squad met de heavy bolter grote explosies en zwaar musketvuur weerstond zonder ook maar een schrammetje op te lopen. Helaas bereikte het vuur van de Space Marines even weinig.

Het eind van de slag

Het eind van de slag

Uitkomst

Aan het einde van de slag hadden de Space Marines twaalf modellen verloren, waaronder een squad leader, flamer en graviton gun — om maar niet te spreken over drie waardevolle kerstbomen. Daar stond tegenover dat de orks twee gretchin, drie orks, een warbike en een wartrak kwijt waren.

Alles dat de slag niet overleefde

Alles dat de slag niet overleefde

We hebben geen punten geteld of ook maar geprobeerd om een waarde op de bomen te plakken, want het was redelijk diudelijk dat de orks gewonnen hadden.

Overpeinzingen

Alles bij elkaar was het een geslaagd potje, hoewel we wel vonden dat als je aan “moderne” 40K gewend bent (zeg maar derde editie of later, waarin de regels drastisch veranderden), je goed op moet blijven letten tijdens het spel. Rogue Trader is duidelijk een langzamer spel dan de huidige edities, vooral omdat het veel gedetailleerder is, en het spel komt niet over als buitengewoon goed gebalanceerd — ondanks dat we punten gebruikten om de legers samen te stellen lijken de orks veel krachtiger (zoals tijdens het spel ter sprake kwam: een lascannon kosts 45 punten, maar een wartrak met zo’n wapen erop kost er maar 40 … watte?!). Daar staat tegenover dat spelers veel meer opties hebben juist vanwege de details in de regels. Ik wil wel stellen dat Rogue Trader het beste gespeeld kan worden met een spelleider die de regels kent, want het lijkt erop dat dat het spel best wat sneller maakt.

In het algemeen genomen was het een vermakelijk spel dat de moeite waard is om nog eens te doen. Niet de volgende keer, want dan zullen we één van de voorlopers van 40K spelen: Laserburn 🙂

Geef een antwoord