Warhammer Quest: Silver Tower

Spelbord van Warhammer Quest: Silver TowerNiet zo lang geleden heeft Games Workshop een bordspel uitgebracht onder de naam Warhammer Quest: Silver Tower. Omdat het originele Warhammer Quest van een jaar of twintig geleden schijnbaar een erg leuk/goed spel was (ik kende iemand die het had, maar heb het nooit zelf gespeeld), en ik de iPad-versie daarvan ook wel leuk vond, heb ik deze gekocht.

Het spel zit in een redelijk grote doos met aantrekkelijke plaatjes erop, dus qua presentatie zit het wel goed. Eenmaal thuisgekomen en de doos geopend, bleek onmiddellijk dat het geen spel is dat je kunt kopen en gelijk spelen: de 51 figuurtjes die erbij geleverd worden, moet je eerst in elkaar zetten op dezelfde manier als normale Warhammer-figuurtjes. Sommige ervan — vooral de zes helden en de belangrijke monsters — bestaan een stuk of tien onderdelen elk. Ze zijn erg goed gedetailleerd, maar dat is gelijk hun zwakte: sommige komen zo fragiel over dat het me sterk lijkt dat ze erg lang mee zullen gaan zonder dat er wat afbreekt. Van eentje heb ik de staf maar gelijk bij het bouwen vervangen door een stuk staaldraad, want een ingewikkelde staf van ongeveer 1 mm dik bij een bordspelfiguur is vrágen om breuken. Wat dit betreft had GW beter af kunnen kijken bij andere bordspellenfabrikanten, en de figuurtjes gemaakt uit één of maar een paar delen elk, die zonder lijm in elkaar gaan. Ja, ze waren dan grover van detail geweest, maar ook robuuster. (De figuurtjes van de helden e.d. schijnen ook los te koop te zijn voor gebruik in Age of Sigmar, wat verklaart waarom ze op deze manier uitgevoerd zijn. Neveneffect is dan trouwens dat wanneer je Silver Tower koopt, je ook gelijk een legertje voor Age of Sigmar hebt.) Ik ben ook niet zo weg van sommige van de figuurtjes: spinnengoblins met vier armen en benen spreken me bijvoorbeeld niet zo heel erg aan.

De overige onderdelen van het spel zijn voornamelijk kartonnen vloerplaten die kamers voorstellen (verdeeld in vierkante vakjes), een aantal sets met kaarten (met stats van de helden, uitrustingsstukken, skills, en beschrijvingen van kamers), een handvol D6’en in verschillende kleuren, een regelboek, een avonturenboek, en een bouwbeschrijving voor de figuren.

Het regelboek is duidelijk, hoewel het niet zozeer de spelregels uitlegt als laat zien hoe het spel gespeeld wordt. Het avonturenboek heeft informatie die tijdens het spel nodig is, zoals beschrijvingen van wat de helden tegenkomen. Een beetje onhandig is dat een deel van de informatie die je tijdens het spel nodig in het regelboek staat, en een ander deel in het avonturenboek: vaak pak je dus het verkeerde en kom je daar pas achter wanneer je gaat bladeren op zoek naar wat je nodig hebt (stats van monsters bijvoorbeeld, of encountertabellen).

Het spel is bedoeld voor twee tot vier spelers, zonder spelleider (GM/DM/enz.) — dit in tegenstelling tot de originele Warhammer Quest. Er is echter zo te zien niks dat je belet om het in je eentje te spelen (hoewel ik dat nog niet geprobeerd heb) en omdat er zes helden bij zitten zou je het ook met z’n zessen kunnen doen — of nog meer als je extra helden gebruikt (waarover later meer). Als je het met z’n tweeën of alleen speelt, kun je natuurlijk ook meerdere helden per speler gebruiken.

Het verhaal achter het spel is dat de helden in de magische toren van een tovenaar beland zijn en acht onderdelen van een amulet  moeten verzamelen om er weer uit te komen. Elk van de avonturen levert hen één deel ervan op wanneer ze het succesvol afronden. Zodoende heeft elke speler één held, waarbij een kaartje hoort met diens stats, speciale regels, en dergelijke.

Spelverloop

Het spelverloop is in beurten, waarbij eerst de helden één voor één acties mogen ondernemen en dan de monsters aan de beurt komen.

Aan het begin van het spel ligt er alleen een beginkamer op tafel, die altijd hetzelfde is. Bij de uitgang ervan ligt een stapeltje kaarten met daarop alle kamers die in het avontuur voorkomen (wat er in deze stapel zit wordt bepaald door het avonturenboek). Wanneer een held de kamer uitstapt, wordt de bovenste kaart van de stapel omgekeerd en de bijbehorende kamer aangelegd. Op de kaart of in het avonturenboek staat wat er in de kamer te zien en/of doen is — vaak zijn dit monsters en/of een worp op een encountertabel die ook monsters op kan leveren. Deze worden dan in het midden van de kamer neergezet. Ook hier is weer te melden dat de benodigde regels vaak op meerdere plaatsen staan: een deel op de kaart en een deel in de beschrijving in het avonturenboek waarnaar door de kaart verwezen wordt.

De Helden

Alle helden hebben vier dobbelstenen en kunnen die gebruiken om acties te ondernemen gedurende hun beurt. Daarnaast liggen er maximaal vijf dobbelstenen apart die door alle spelers gebruikt mogen worden gedurende de beurt. Voor allemaal geldt: is een dobbelsteen gebruikt dan wordt hij aan de kant gelegd.

Wanneer een held aan de beurt is, gooit de speler éérst de dobbelstenen en legt ze op z’n kaartje neer in de daarvoor bestemde vakjes (de „gedeelde” stenen worden aan het begin van de beurt gegooid). Elke actie die je kunt nemen heeft een minimumworp, en kan gedaan worden door een dobbelsteen weg te leggen van het kaartje. Heeft een karakter bijvoorbeeld een aanval van „3+” dan moet daarvoor een dobbelsteen weggelegd worden die op 3 of hoger ligt. Let op dat dit niet al gelijk de worp is om te zien of de aanval raakt: die wordt daarna pas gemaakt. De dobbelstenen dienen als een soort actiepunten, en gooi je slecht aan het begin van je beurt dan kun je misschien niet alle acties doen die je misschien wel zou willen.

Wordt een held geraakt, dan krijgt hij een saving throw om de wond tegen te houden. Lukt dit niet, dan wordt per wond een vakje voor een dobbelsteen afgedekt met een wondfiche, zodat je de volgende beurt minder dobbelstenen (en dus acties) hebt. Wanneer alle vier de vakjes afgedekt zijn kan de held toch nog meevechten door gebruik te maken van de gedeelde dobbelstenen, maar krijgt hij nóg een wond als alle vier de vakjes al afgedekt zijn, dan ligt hij voorlopig uit het spel. Ook kun je stunned raken, wat hetzelfde is als een wond, maar na je eerstvolgende beurt automatisch voorbij is.

Wanneer alle monsters op het bord verslagen zijn kunnen de helden een rustpauze inlassen. Helden die gewond zijn (inclusief die, die uit het spel liggen) kunnen dan D3 wonden genezen, en iedereen die niet hoeft (of wil) te genezen kan de kamer doorzoeken in de hoop een uitrustingskaart te vinden. De helden kunnen niet meer dan één rustpauze per keer nemen — proberen ze er twee achter elkaar te doen dan volgt er een hinderlaag van monsters. (Anders zouden ze natuurlijk eindeloos in een kamer kunnen blijven tot iedereen genezen is en alle gewenste uitrusting heeft.)

Helden kunnen daarnaast skills krijgen. Het spel heeft een soort XP-systeem waarbij een fiche voor de held rond een soort cirkel van vakjes gaat: elke keer wanneer je een monster doodmaakt gaat jouw fiche een vakje verder, en alle helden hebben ook elk een unieke manier waarop ze hun fiche nog een vakje verder kunnen brengen (bijvoorbeeld door een 6 te gooien op een save tegen wonden of op een aanval met een bepaald wapen). Komt z’n fiche weer in het beginvakje, dan krijgt de held er een skill bij die getrokken wordt van de stapel met skillkaarten.

De Monsters

Warhammer Quest: Silver Tower — gevecht met grot scutlingsWat de monsters doen wordt bepaald door een tabel waarop gegooid wordt om te bepalen wat ze deze beurt doen — meestal is dat lopen, de dichtstbijzijnde held aanvallen, magie gebruiken, of een combinatie van die dingen. Elk type monster heeft z’n eigen stats, gedragstabel en speciale regels, dus het is niet alsof ze uitwisselbaar zijn. Monsters hebben geen dobbelstenen of acties als zodanig, ze doen gewoon wat de tabel zegt dat ze moeten doen. Ze raken dan ook geen dobbelstenen kwijt als ze klappen krijgen, maar kunnen eenvoudigweg een bepaald aantal wonden incasseren voordat ze dood zijn. Een monster dat stunned is doet deze beurt niks en is de stun daarna kwijt.

Vaak maakt ook uit wat het monster precies in z’n handen heeft: een figuur met een schild heeft bijvoorbeeld vaak meer wonden dan eenzelfde monster zonder, om maar wat te noemen. Het is dan ook zaak de speciale regels voor elk type monster goed door te lezen wanneer het op het bord verschijnt, en ook goed te kijken met welke variant je precies te doen hebt.

Algemene Indrukken

Na een paar potjes is mijn conclusie dat het spel aan de ene kant te makkelijk is, en aan de andere te moeilijk. In het eerste potje dat we speelden liep mijn held in de eerste beurt gelijk drie wonden op, maar daarna kreeg in dat potje en het volgende geen enkele van onze helden ook maar één wond die veroorzaakt werd door een monster. Dit is omdat de monsters pas ná alle helden aan de beurt komen: een klein beetje letten op de volgorde waarin de helden aan de beurt komen en waar ze naartoe lopen zorgt ervoor dat ze bijna altijd de monsters dood zullen maken voordat die aan de beurt komen, of de monsters deze beurt buiten gevecht stellen zodat ze niks doen en de volgende beurt doodgemaakt kunnen worden. Tegelijkertijd echter zijn sommige eindbazen echter te moeilijk om met minder dan drie of vier helden te verslaan, en kunnen de random events het hele spel totaal omgooien: de helden zitten in een gevecht dat ze eigenlijk niet kunnen verliezen, en dan komt er ineens een heel erg sterke tegenstander opdagen zodat iedereen doodgaat — als willekeurige gebeurtenis die niemand van te voren aan kan zien komen. Om het kort te zeggen: de spelbalans is niet zo erg best.

Een ander probleempunt is dat het voor sommige helden veel makkelijker is dan voor andere om hun fiche extra vakjes over de XP-cirkel te laten gaan: de één mag dat doen als een bepaalde aanval lukt met een worp van 6, een ander wanneer z’n save een 6 gooit — maar de monsters krijgen amper de kans om aan te vallen, dus je zult weinig saves hoeven te gooien … Ook lijken sommige stats wat vreemd: een ridder in een volledig harnas met een groot schild heeft een save van 4+, maar een bijna blote dwerg ook?!

Extra Materiaal

Bij het spel hoort een app voor op je telefoon of tablet, die gratis te downloaden is (omdat je er toch weinig aan hebt als je het spel niet hebt, denk ik zo). Je kunt er je helden op bijhouden, welke uitrusting en skills ze hebben, enz. Helaas is de gebruikersinterface niet zo heel erg best en moet je vaak zoeken naar hoe je sommige dingen gedaan kunt krijgen, of zomaar wat tikken en vegen om te zien of er nog meer is.

WQST-aankopenNog leuker is dat je vanuit de app extra helden kunt kopen — zie de afbeelding rechts, een schermafbeelding uit de iOS app store. Je krijgt dan op je tablet/telefoon de benodigde gegevens, wat volgens mij betekent dat je dat apparaat de hele tijd op tafel en aan moet houden bij het spelen van het spel. Natuurlijk kan dat, maar echt handig lijkt het me niet. En let op de prijzen: 99 cent per karakter, of €26,99 voor een „Mega Bundle” van iets van 35 karakters. Krijg je geld terug als je er al los gekocht hebt? Ergens vermoed ik van niet …

Conclusies

Het is best een leuk spel, met erg mooie figuren en eenvoudige regels die snel te leren zijn, en het speelt ook best snel. Nadelen zijn dat de figuren relatief veel tijd kosten om te bouwen, dat de tegenstanders en de helden niet zo best uitgebalanceerd zijn, en dat de regels verspreid staan over twee boeken en een stapeltje kaarten.

Een ander punt dat het waard is om te vermelden is dat het géén nieuwe editie van het oude Warhammer Quest is: dit is een totaal ander spel dat alleen de basisconcepten (helden tegen monsters in kamers verdeeld in vierkante vakjes) gemeen heeft met het originele spel. Of dat goed of slecht is hangt vooral af van hoe je tegenover dat oude spel staat, lijkt me.

De doos met inhoud (zo ongeveer)

Wat je krijgt voor je €125 (zo ongeveer)

Is het €125 waard? Waarschijnlijk wel als het je om figuren voor Age of Sigmar gaat, want als ik zo kijk naar de prijzen voor figuren daarvoor denk ik dat er voor heel wat meer dan dat bedrag aan modellen in de doos zit. Als het je puur om het bordspel gaat, dan denk ik dat het te duur is voor wat dit spel biedt. Wil je allebei, dan is het ook wel een goede prijs.

Geef een reactie